rob-erika-tim.reismee.nl

Even op en neer, Cambodja

Na ongeveer 24 uur onderweg komen we aan in Trat. Vertrekplaats naar het eiland ko Chang of naar Cambodja. Voor het eerst deze reis heb ik last van de warmte. ORS helpt als vanouds maar wat is de overgang met Noord-Thailand groot.

Als je Thailand over land binnenkomt krijg je maar een visum voor 15 dagen. Dus dat redden we niet en besluiten om in 1 dag even op en neer te gaan naar Cambodja. We zouden ook een nachtje kunnen blijven maar het wordt afgeraden. Er is niets te doen en het stadje is vergeven van de prostitutiehandel, alcohol en drugs. Niet doen met een kind wordt ons meegegeven. Met een omgebouwde pickup (tot open taxi met een laag plavond) racen we naar de grens. Daar aangekomen gaan we de burecratische molen in. Eerst moeten we een gezondheidsverklaring inleveren en wordt de koorts gemeten. We mogen door! Dan allerlei formulieren inleveren en een visum halen. Bij alle grensovergangen kost dit 20 dollar maar bij deze moet je iets meer betalen 1200 bath en als je gelijk weer terug gaat 300 bath voor een overnachting (bij elkaar ongeveer 37.50 euro). We moeten binnen komen en worden doordringend aangekeken en moeten 1.000 bath per visum betalen en dan op naar het volgende hokje en weer papieren invullen en stempels, door naar het volgende hokje en ja hoor de overnachting betalen maar niet voor Tim. Volgens mij verschilt het bedrag per persoon. Een uurtje later kunnen we weer door naar de Thaise kant en krijgen weer 15 dagen toegang tot Thailand.

Trat zelf is een prima stadje niet heel veel te doen maar met een uitstekende nightmarket waar je voor 30 cent heerlijk kunt eten. Tim eet alleen nog maar worstjes van de bbq en verder heb je heerlijke sate's, inktvis en lekkere noedelsoepjes. Op deze manier begrijp ik dat de backpackers het budget laag kunnen houden. Wij kunnen ook even inlopen op de reiskosten en ons prachtige hotel van Chiang Mai. Dit was verre weg het mooiste waar we al die weken hebben gezeten. Nu de reis naar Ko Chang regelen voor onze 'vakantie' zoals we het maar noemen. ZIjn erg benieuwd hoe het er uit ziet via internet is het bijna onmogelijk om iets te vinden van rond de 30 euro per nacht dus gaan daar maar zoeken.