rob-erika-tim.reismee.nl

In de Himalaya

Afgelopen vrijdag begonnen met een 4 daagse trekking in de Himalaya. Samen met onze gids Dil en de drager Ganga. Twee ontzettende aardige jongens, die erg goed voor ons hebben gezorgd. Bovendien nog ontzettend sterk ook. De 19 jarige met tegen de 20 kilo op zijn rug, berg op berg af. Door steile rijstvelden mij ook nog omhoog hijsen. De ander 23 jaar met kleine rugzak en Tim op zijn nek.

De trekking was ideaal op ons afgestemd. We liepen per dag maximaal 4 uur. Wat voor Tim ook echt genoeg was. De eerste en laatste dag heeft hij behoorlijk gelopen en de andere dagen voornamelijk gedragen door Dil.

Een goed gevoel om weer de stad uit te zijn en in de bergen te zijn. Lopend door kleine dorpjes met voornamelijk boeren en veel kinderen. Op de achtergrond altijd de Anapurna en kornuiten met de eeuwige sneeuw. En overal weer de prachtige schommels met het ruige landschap en de bergen. De eerste nacht in een eenvoudig guesthouse geslapen en Tim dikke vrienden met de kinderen van het Guesthouse. Het was feestdag in het dorp dus de kinderen gingenmuziek maken, zingen, dansen en geld ophalen. Verder een prachtige zonsondergang. Voor de zonsopgang om 06.00 hadden we geen puf (eigenlijk moesten we alleen het gordijn op zij slaan, maar we raken blijkbaar ook verwend).

De tweede dag zou de zwaarste worden. Ruim 1 uur afdalen langs trappen en daarna weer 1 uur omhoog. Die trappen, daar wen je aan. Bovendien hadden we uitzicht op prachtige rijstvelden en tussendoor weer de dansende en zingende kinderen (het is 5 dagen feest!) maar omhoog was heftig. Tussen de rijstvelden door op echte mini paadjes en ontzettend glibberig. Loodrecht omhoog. Groot respect voor de jongens die het moeiteloos deden en dan nog Tim op je nek! Halverweg werd een nest bijen verstoord. Die woest op ons afkwamen. Dil was al met Tim gepasseerd maar wij moesten rustig een andere route zoeken (lees geen pad!)Ondertussen was het ruim 30 graden en had je het gevoel of je midden in de jungle zat. De eerste bloedzuigers ook gesignaleerd. Daarna 1.5 uur een normale weg. 's-avonds overnacht bij de ouders van Ganga. Een soort boerderijtje samen met de buffel, de geitjes en de kippen. Geen stoelen meer maar krukjes en Dil heeft heerlijk voor ons gekookt. Het echte nepalese eten valt reuze mee, dal bath. Linzensoep met rijst en heerlijke groenten met aardappels. Ze moeten alleen niet proberen westers te koken want dat is echt smerig! Gelukkig was er wel electriciteit maar de hele avond de familie om je heen en een uitgeputte Tim, die van ellendealleen nog maar kon vechten met de dorpskinderen, deed ons besluiten om om 8 uur naar bed te gaan. De andere dagen waren niet heel veel later trouwens. Douchen met een emmertje koud water en wil je het luxe dan wordt er warm water gekookt.

De 3e dag naar Sarankot, een makkelijke wandeling naar een prachtig uitzichtpunt over de Himalaya. Dat uitzicht was inderdaad prachtig met een mooie zonsop- en- ondergang! Helaas werden we daar allebei ontzettend verkouden en heb ik bijholteontsteking en Rob last van zijn longen.

Laatste dag weer rustig naar beneden en zitten nu dus weer in ons hotel. Rob de hele dag in bed en ik Tim bezig zien te houden. Morgen maar weer een dagje zwembad en verder relaxen. Je merkt wel dat je ritme enorm veranderd. Eigenlijk moeten we niet meer zoveel van onszelf en komenin een steeds rustiger tempo. Heerlijk en dat nog bijna 12 weken.

Fernando en Oarda

Hey stapmaat & company!

Rob, wat zielig dat je nu ziek op bed ligt. Maar ook zielig voor het Nepaleese volk die jouw gezelschap moeten missen.
Maar even serieus.. We zijn blij dat jullie genieten van de reis en van elkaar.
We hebben gelezen dat het eten daar goed bevalt, dus we hopen dat je na je terugkomst een lekker Nepalees maaltijd voor ons in elkaar flanst.
Trouwens, we zijn wel wat overdreven laat: maar alsnog hiep-hiep-hoera!

Ps: vanuit Savanna: Proost op jouw gezondheid en beterschap. (Hebben ze daar ook een borreltje cola?:-))

Hennie

Hoi alledrie
Weer genoten van de verhalen en de ontzettend mooie foto´s. isr niet dat het daar zo prachtig is. En je hebt gelijk met iets rustiger aandoen. Kunnen jullie relaxed nagenieten van alles wat al ondernomen is,
Dikke kus Hennie

René

Fantastisch, geweldig ... geen woorden voor. Mooi ook die foto van Rob staand op een rots uitkijkend over dat schitterende landschap. En Tim met een jongetje met de armen op elkaars schouder. Super en ... ik ben nog steeds een beetje (veel) jaloers :) Rust uit en word snel beter. Groetjes René

Linda

Hi lieverds,

Geweldige foto's, wat een spectaculaire uitzichten.
Doe maar even rustig aan daar voordat je de volgende bergen gaat bestijgen. XXXL

arja en nico van putten

Lieve Eer, Rob en tim, wat een prachtige foto's en avonturen! En wat een mooi landschap!!!Voor Tim helemaal een belevenis. Hopen dat jullie snel herstellen, toch een beetje te veel geeist van je lichaam. Maar goed, straks weer sterker naar nieuwe avonturen, liefs Arja en Nico
ps Ado heeft Ajax verslagen en staat nu 7e. Iedereen in den Haag is apetrots

Phae

Wat een prachtig verhaal en bijhorende foto's!
Geniet van de rust.
Liefs Phae

Lloyd Best

Wat een onwijze ervaring hoor. Genieten jullie maar flink en dat zal zo te lezen wel zeker lukken.
Groet,
Lloyd