rob-erika-tim.reismee.nl

Patan, laatste dagen Nepal

We hebben de road of Hell overleefd. Mijn god een vreselijke reis achter de rug om terug naar Khatmandu te komen. We hadden net tegen elkaar gezegd hoe bijzonder het is dat we geen ongelukken hebben gezien en al gauw zagen we de eerste gekantelde vrachtwagens. Tim noemt de auto's een dansende botsauto die kan springen. Daar lijkt het dan ook op. De weg was erg slecht. Op de heenweg hier niet zo last van gehad omdat we in de bus zaten maar omdat het financieel goed gaat besloten met een auto te gaan. De afstand is misschien 130 km maar 5 uur over gedaan. Bergop en smal en racen met zijn allen. Vooral heel veel stof. Bijna alle buitenlanders zijn verkouden of hebben last van hun longen. Ook mijn bijholteontsteking gaat niet echt over. Heb het nu 2 weken en ben regelmatig aan het stomen.

Maar enfin omdat het financiel zo goed gaat zitten we nu in een waanzinnig superdelux hotel met bijna europese prijzen en erg lekker eten. Net de bbq achter de rug metgoede biefstuk en weet ik niet hoeveel lekkere salades. Het nederlandse consulaat is hier om de hoek en verschillende ambasades verder allen maar UN busjes(nicole ikmoet erg aan je denken). Dus dat zijn de types die hier rond lopen. Daar de laundry service in het hotel erg duur is ( zou neerkomen op ongeveer 40 euro) vandaag 5 uur rondgelopen met een zak was van 5 kilo! Zitten in een wat duurdere wijk en er is geen laundry service te bekennen. Terwijl in de toeristengebieden je erover struikelt.

Patan zelf is erg mooi. Een beetje zoals we Kathamandu hadden voorgesteld. Niet al te toeristisch met op iedere hoek een tempeltje en nisjes waar de mannen aan het houtsnijden zijn enz.

Nog anderhalve dag en dan naar het zuiden van Thailand. Moet nog even uitzoeken hoe de toestand daar is want op een aantal plekken kan je niet komen vawege overstromingen en hoge golven. Wij vliegen op Trang. Als iemand iets weet laat het ons dan weten.

De himalaya is ons erg goed bevallen. Zou best nog terug willen. Genoeg te wensen.

Maar nu is het fijn om weer naar de dampende hitte te gaan.

Fabio

Eindelijk de Sint is weer in het land! En ik mag vanavond ook mijn schoen zetten joeppieeee!!! Ik heb de fillm van De scheepsjongens van bontekoe vorig weekend gekregen in mijn schoen. Ik ben benieuwd wat ik morgen in mijn schoen vind! Maar ik moet nu eerst even heel hard gaan zingen!
Doei, Fabio

Rene

Hi Errika, deze melding vond ik op internet:

Zo'n 16 provincies – voornamelijk in het noordoosten van Thailand - zijn tot nu toe getroffen door het water. Daarbij zijn minstens 12 mensen omgekomen. Honderdduizenden anderen zitten in de problemen. Woningen en landbouwvelden zijn ondergelopen, en reddingsteams helpen gestrande mensen met boten.

De ANWB, de reisorganisatie TUI en het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken melden dat er tot nu toe geen Nederlanders vastzitten door de overstromingen. Maar in de komende dagen zal naar verwachting ook het laaggelegen Bangkok te maken krijgen met het water.

Ernst-Otto SmitFoto: RNWRegenseizoen
Bewoners van de hoofdstad die dichtbij de Chao Phraya rivier wonen bereiden zich voor op vertrek, zegt Ernst-Otto Smit van Greenwood Travel. 'Bangkok ligt net als Nederland onder de zeespiegel. Ze hebben in Thailand nooit echt nagedacht of ze dijken moeten bouwen.'

Volgens Ernst-Otto, die al 20 jaar in Thailand woont, is het niet normaal dat er ineens zoveel regen valt. 'Het is regentijd in Thailand van april tot november. Dan is het overdag 30 graden, maar je weet dat er elke avond een bui valt.'

Maar in mei en juni van dit jaar viel er nauwelijks of geen regen. 'Dat was heel raar en gaf een hoop problemen', vervolgt de Nederlander. 'En daarom hebben ze toen alles opengezet. Maar door de hevige regenval van deze maand zitten de dammen nu tot de nok vol.'

Reisbureau
Het reisbureau van Ernst-Otto verzorgt ook trips naar het noordoosten van Thailand, dat op dit moment te maken heeft met de overstromingen. 'Ze vertrekken op zondag. De gids belde mij en zei: het is 2012 hier! Ik begreep meteen dat hij het over de film had waarin de wereld in 2012 vergaat.'

'Hij zat helemaal vast in het water', vertelt hij. 'Ik heb gezegd dat hij naar een hotel moest gaan. Zoek iets dat hoog genoeg ligt en waar je nog in kan met de mensen. Dat heeft hij gedaan.' Zelf zit Ernst-Otto veilig. 'Maar het wordt de komende dagen spannend. Het is bijna volle maan en het zeewater staat hoog.'

Hulp
De Thaise premier Abhisit Vejjajiva zei dat vooral de stad Nakhon Ratchasima kampt met de ergste overstromingen sinds bijn een halve eeuw. De minister van Binnenlandse Zaken, Chavarat Charnvirakul, heeft inmiddels 2,4 miljoen euro beschikbaar gesteld. Voor tenten, boten en levensmiddelen.

Reisadvies
Het ministerie van Buitenlandse Zaken meldt dat het water via de Chao Phraya in het weekend Bangkok zal bereiken. 'Dit kan leiden tot overstromingen in de stad. Als u in Bangkok bent of van plan bent naar de getroffen gebieden elders te reizen, wordt u aangereden om de media zeer regelmatig te blijven volgen.'