rob-erika-tim.reismee.nl

vietnam a la Rob

Begonnen in Hanoi, enorme stad, ongeveer zo groot als de Randstad en rond de 8 miljoen inwoners en 2,5 miljoen brommers. Hier overstekenvergt een bepaalde methode en wat lef. Het vekeer komt met 8 tot 12 rijen dik op je af. Je zet de eerste stap en loopt in een rustig tempo door. Niemand remt maar rijdt om je heen terwijl het lijkt of je voortdurend aangereden zal worden, maar alles went.

In de straten zit om de 20 meter een brommerreparatie, om de 200 meter een garage en tussenin heeft iedereen zijn eigen winkeltje met vaak vage verkoopwaar. Waar in Nederland de strengste regels gelden betreffende het uitdeuken en overspuiten van auto's gebeurd dat hier gewoon op straat. Het troitoir is voor de stalling van de brommers dus wij lopen gewoon op de weg. In een straat met veel bomen of muren spijkert men een spiegel, zet een stoel ervoor en je bent een kapper. Vooral de oren worden goed gereinigd met allerlei borstels en scherpe pincetten. Je krijgt natuurlijk wel wat oorsmeer terug van je voorganger.

Het eten is wisselend van niveau, over het algemeen valt het tegen maar een aantal keren hebben we zalig gegeten. In de lokale zaken krijg je meestal wat er die dag is en alles wat afval is wordt onder tafel gegooid. Een keer waren we wat later en zaten we tot onze enkels in de schillen, kippenbotten, servetten, peuken, rochels, vet en ongedierte. Tafels worden hier schoongemaakt met een doekje dat ze eerst 40 keer door de toiletpot hebben gehaald, hun brommer schoongemaakt (dat wel) en hun neus in gesnoten. Een keer een tissue over de tafel gehaald en het waszwart van het vuil. Gelukkig is alles gekookt of gebakken en hebben we (hopelijk) niks opgelopen.

In he noordoosten sliepen we in een guesthouse met twee bedden, die eruit zagen als bedden maar vermomd waren. Het matras was zo hard dat graniet er zacht bij lijkt. een papiertje erop leggen zorgde voor enige vering. De plavuizen vloer sliep een stuk zachter maar was te koud, alles went maar dit dus niet. Volgens de gids vindt men dat hier lekker slapen, ja ja.

Vietnam is wel een bijzonder land met vele tegenstelling en verassingen. De natuur is waanzinng mooi en ik heb het ondanks het slechte weer erg naar mijn zin. Ik zit dit te typen bij 1 graad boven nul, want deuren dicht en verwarming daar doen ze hier niet aan. Wel zuinig natuurlijk. een meevaller is dat er al twee uur lang electriciteit is waardoor dit verhaal net....

Nico van Putten

Mooi verhaal Rob! Als je lang blijft dineren, wel goed erbij drinken dat schijnt te ontsmetten. Hopelijk is het slapen op harde matrassen niet een oefening voor een spikerbed later op de reis. Wat zullen jullie sterk terugkomen! Blijf maar god genieten, liefs en groetjes Nico en Arja

Nico van Putten

sorry 'god' in vorige reactie moet natuurlijk 'goed' zijn.

René

Hi zwagertje, klinkt goed allemaal. Lekker eten, zachte matrassen en hygiëne :)
Grapje hoor ... gewoon lekker onderdompelen in de Vietnamese cultuur; geweldig toch. Enjoy and have fun. Ben je daar niet een beetje heel erg groot, in vergelijking met de kleine Vietnamezen? Anyway, ik kijk uit naar de foto's.
Greetz van je zwager die nog maar 3 dagen moet werken en dan gaat VUT-ten.