rob-erika-tim.reismee.nl

Muang Sing

Met de motor naar Muang Sing was echt geweldig. De weg was redelijk goed en liep midden door het nationale park. Dus door de jungle en langs kleine dorpjes waar de mensen niet meer bijkomen van het lachen als ze ons met z'n 3-en op de motor zien. Zodra je stopt komen de mensen naar je toe om een praatje te maken.

Het dorpje zelf is niets aan. Wel verbazend lekker gegeten. Wat je hier veel ziet zijn bbq's aan tafel. Er zit dan een groot gat in de tafel met een pot erin waar zij hete kooltjes in doen. Daarboven op een metalen bak met bouillon en een platte top waar je met vet, vlees op kan braden. Het resultaat lijkt op steamboot. Je gooit er allerlei groenten, noedels en kruiden in en dat vis je er weer uit.

Kamers zijn weer spotgoedkoop, 6 euro. De badkamer is net zo groot als onze wc thuis en dan hangt er ook nog een doucheslang boven. Hoe mensen dat doenbegrijpen we niet zo goed (moet je in de wc staan om te douchen?) Dus dat slaan we maar over. Wel weer met een prachtig terras met uitzicht over de rijstvelden en helaas het kattengejank van de karaoke verderop. In Laos houden de mensen ervan om de muziek zo hard mogelijk te zetten en dan nog wat harder zodat het geluid gaat vervormen en daar dan zo vals mogelijk bij te zingen.

De ochtendmarkt is zoals beloofd. Zeer kleurrijk en overal zitten mensen op de grond om vooral groente en dieren te verkopen. Ook de hilltribes zijn aanwezig. Velen van hen kauwen op betelnoot (of zo iets) en hun tanden zijn dan helemaal zwart. Rob en Tim proeven van alles op de markt. En met een volle buik en tevreden gevoel gaan we weer terug op de motor naar Luang Nam Tha.

Hier blijven we nog 3 nachten en hebben een hoop plannen om te doen. De eerste ochtend komt er niet veel van omdat Tim zo lekker aan het spelen is en wij aan het lezen. Sinds Tim weer beter is,is hij echt het zonnetje in huis. Vrolijk en gezellig en overal hoor je hem lachen. 's-middags kunnen we nog even weg voordat het begint te regenen en vandaag heeft het de hele dag geregend. Dus wij zijn klaar om te vertrekken en de laatste (3 weken, helaas, helaas) in Thailand door te brengen.

Maar overall is Laos een heel prettig land om te verblijven!

Luang Nam Tha

Acht uur minibus verder met echt zeer slechte wegen (het leek Nepal wel) aangekomen. Wat zeer opvallend is aan Laos is dat er bijna geen verkeer is op de weg. En dat het barst van de chinezen die nieuwe wegen bouwen (alles staat dan ook in het chinees). Het plaatsje ligt niet ver van de chinese grens en Birma is ook niet ver. Voor 10 euro hebben we echt een waanzinnige kamer (onze halve woonkamer, zo groot). Het is een prettig plaatsje wat in een dal ligt met rijstvelden omringt door de jungle en bergen. Tim voelt zich al bijna beter en speelt weer gelijk met de kinderen. Verder merk je omdat je wat goedkoper zit dat je weer gelijk contact maakt met andere reizigers. Een bijzondere amerikaan met wie we uren hebben zitten k letsen. Voor het eerst het gevoel dat deze ook echt langs gaat komen in Nederland.

Eerste dag een motor gehuurd (voor het eerst met een helm, zelfs voor Tim!) en rondgetoerd. Vandaag hebben we weer een trekking gemaakt en het was zeer indrukwekkend. Je hebt in het plaatsje niet zo'n idee dat je vlak bij de Jungle zit. Zijn de hele dag op pad geweest en gelopen langs ravijnen en rondgeklauterd. De lunch was bij de rivier geserveerd op bananenblad wat ook ook onze stoel was. Tim weer uitstekend gelopen. Zijn iedere keer weer verbaasd hoe goed hij loopt (5 uur in de bloedhitte en erg steil, berg op en af) .

In het hotel aangekomen en gedoucht en daarna gegeten op de markt (aan de overkant van het hotel). Overal staan kraampjes en in het midden tafels. Heerlijk kip, eend en papayasalade gegeten. Ondertussen worden de honden ook goed gevoed.

Morgen gaan we met de motor naar Muang Sing wat vroeger een belangrijke opiumstad was waar een aantal hilltribes in de buurt wonen die in hun klederdracht om 6.00 in de ochtend op de markt hun spullen kopen en verkopen. Wij blijven daar een nachtje en gaan dan de volgende dag weer terug. Daarna blijven we nog een paar dagen in Luang Nam Tha en gaan dan naar de Thaise grens.

Laos bevalt erg goed, de natuur is prachtig, het weer goed en de mensen erg vriendelijk minder pusherig dan de Vietnamezen.

Nong Khiaw

Oud en Nieuw hebben we gevierd in Luang Prabang. Tenminste dat was de bedoeling. Tim werd helaas maar niet beter en viel al vroegin slaap dus hebben we eten gehaald en voor het eerst een lekkere fles witte wijn. En zowaar om 00.00 uur hoorden we een hoop knallen en was er siervuurwerk. Tim voelde zich beroerd, ons ouderhart brak een beetje. Zijn tandvlees was helemaal rood en opgezwollen en na de eerste malariapil kreeg hij gelijk de bijwerking, aften. Terwijl hij zo'n honger had kon hij niet eten. De koorts liep ook weer op. Toen hij wakker werd wilde hij nog wel wat noedels eten die Rob eerst voorkauwde (dat heeft hij dagen gedaan, net als toen hij een baby'tje was). Tussen het huilen door kon hij nog zeggen dat hij ons zo lief vond. Gelukkig voelde hij zich de volgende ochtend iets beter want we moesten verder. Naar Nong Khiaw. Midden in het karstgebergte aan de rivier. Toen we aankwamen geen tuktuk te bekennen dus in de hitte een half uur gelopen met onze 60 kilo (waarom slepen we toch zoveel mee?) en Tim viel natuurlijk een paar keer op de stofwegen. Helaas waren de enige comfortabele bungelows vol en vonden we een piepklein kamertje met balkon (dat dan weer wel) aan de rivier. Het uitzicht maakte een hoop goed en grappig dat je na een paar dagen gewend bent en het oke is. Met teatreeoil (wat ik gelukkig op het laatste moment heb gekocht bij Bever) bleek je ook goed te kunnen spoelen en samen met de vitaminebruistabletten knapte Tim weer op. Maar trekkings enzo dat zat er niet in. Dus fietsen gehuurd en de laatste dag gaan varen op de rivier en visles gehad. Een geweldige dag iedereen knapte weer op. Terug de rivier afgezakt in de band waar Tim zowaar in slaap viel.

nog steeds in Luang Prabang

De stad wordt met de dag leuker. Rond 11 uur breekt de zon door en dan is hier heerlijk. Ook al is het tegen de 30 graden dat merk je niet echt. In de ochtend en nacht is het weer koud als vanouds. Het leukste om de doen blijft fietsen. De zon in je gezicht de wind door je haren, je struikelt over de tempels en de monnikken en de mensen zijn zeer vriendelijk. Wat wil je nog meer.

Met Tim om 6.30 opgestaan om de monnikken hun ronde zien doen voor eten. Ook dat was weer erg indrukwekkend.

Tim is nog steeds niet helemaal in orde dus we doen het nog even rustig aan. Hebben al wel een uitstapje gemaakt naar een prachtige waterrval. Het lijkt daar wel het paradijs met prachtig blauw-groen water. Verder lunchen we, fietsen en laten ons masseren. Ik heb in geen jaren zo'n lekkere massage gehad als hier.

Morgen nog een uitstapje en 'smiddags naar het zwembad. Een betere besteding kan je je niet wensen op de laatste dag van het jaar. Geen stress van overvolle winkels, wat moet je koken maar wel het fijne, vertrouwde gezelschap missen (dat dan weer wel).

Laos, Luang Prabang

Afgelopen vrijdag zijn wij aangekomen in Laos. Met het vliegtuig in het donker in Luang Prabang). In eerste instantie dachten wij van heee, is dit het nou maar hebben een dag later fietsen gehuurd en het is werkelijk waar een prachtig stadje.

Ik ben een beetje de dagen kwijt dus weet doordat ik dit verhaal typ dat het 28 december is maar welke dag, dat is dan weer een hele rekensom. Ik weet niet precies wanneer maar op een gegeven moment zijn wij de dagen en data helemaal kwijt geraakt. Weekend nog zo'n begrip wat je niets meer zegt! Het hele werk gebeuren raak je ook kwijt. Hebben het er alleen soms over wat we aantreffen. Rob met werkgeverscervicepunt en ik hoe ziet mijn afdeling eruit. Wie zijn er nog en komend jaar een belangrijk jaar of ik mag blijven........ Maar ja daar zijn we dus niet echt mee bezig. Wel dat de tijd waanzinnig snel gaat en dat we best veel langer zouden kunnen reizen. Waar ik dacht met 10 weken krijg je wel een inzinking valt dit reuze mee.Misschien komthet ook doordat we niet echt afzien in smerige hotels, goor eten en hele lange reisdagen. Wat dat betreft kunnen we met ons budget goed uitde voeten en op een wat luxer nivo reizen!! Door de moderne communicatiemiddelen kun je toch goed contract houden. Alhoewel het skypen nog met veel meer mensen zou kunnen. Tot en met 31 december zijn we goed te bereiken. Dus wie wil, waag de kans!! Ik ben dan ook erg blij dat we zo'n kleine laptop hebben meegenomen.

Maar enfin, Luang Prabang. Het is een klein plaatsje, redelijk toeristisch. Maar er hangt een relaxte sfeer. Geen gepush zoals in Vietnam. Waar je wel een beetje gek van werd. En het voelt gelijk weer goed. Misschien dat dit met het Budisme te maken heeft. Er zijn behoorlijk wat tempels in de stad en overal lopen monnikken.

De fiets is hier wel het ideale vervoersmiddel. Helaas geen kinderzitje voor Tim maar achterop bij Rob is ook goed te doen. Hij mag alleen niet in slaap vallen. De afgelopen dagen hebben wij niet veel bijzonders gedaan. Op ons gemak opstaan, stukje fietsen, luchen en vooral het vervolg regelen. Gisteren wilde wij wat meer gaan doen maar Tim is ziek geworden. Koorts en totale lamlendigheid. Gelukkig in het goede hotel. Hebben een gigantische grote kamer en tv met cartoon channel! Het gaat nu weer wat beter. Morgenochtend wil hij met mij om 5.30 opstaan om de monnikken langs te zien komen die voedsel ophalen. Dit moet erg mooi zijn om te zien en als hij helemaal beter is in de middag naar het zwembad. Dan nog 2 dagen en 1 januari gaan we verder naar het noorden van Laos.

Gelukkig Kerstfeest!

Vanuit het inmiddels warme Vietnam voor iedereen in Holland een hele fiijne kerst!

Zijn jullie inmiddels al ondergesneeuwd?

Kus Rob, Erika en Tim

Hoi An

3 dagen geleden zijn wij in Hoi An aangekomen. Hoi An is weer even vakantie. Het is hier behoorlijk toeristisch maar ondanks dat is het niet vervelend. Wij hebben heerlijk weer en zijn 2 dagen naar het strand geweest. En voor de verandering fietsen gehuurd! Wij konden zelfs een kinderzitje huren voor Tim. Daar het niet zo waanzinnig druk is is het fietsen goed te doen.

Ik heb natuurlijk weer een fijn hotel uitgezocht met uitzicht op de rijstvelden en er blijkt veel vis in te zitten. Tijdens het ontbijt kreeg Tim een vishengel in zijn handen geduwd en binnen een paar minuten had hij zijn eerste vis gevangen! Dit liet Rob natuurlijk niet op zich zitten en hij ging ook gelijk aan de slag maar helaas het lukte niet!

De verdeling is als volgt; ik zoek de fijne hotels en Rob stort zich op de restaurants en dat is niet verkeerd hier.Little V vonden we geweldig in Den Haag maar dit is niet te vergelijk zo heerlijk en verfijnd van smaak. Zelfs Tim is weer enthousiast aan het eten geslagen. Een ander groot verschil isdat de restaurants hier zowaar ook zeer gezellig zijn (geen tl-licht, geen tv maar zeer sfeervol). Het hele stadje ziet er ook sfeervol uit overal hangen lampions en de kerstsfeer is al te merken met kerstbomen en versieringen (tot nu toe nog geen kerstliedjes gehoord).

Ook op shopgebied is het hier een waar paradijs. Er zijn ongeveer 200 kleermakers in de stad en je kan werkelijkwaar alles wat je hartje begeerd laten maken voor zeer kleine prijsjes.Schoenen worden ook op maat gemaakt (Ingrid, je zou zo een koffer volmeenemen). Zo komt iedereen hier aan zijn trekken.

Eigenlijk zouden we hier de grens over gaan naar Laos een busreis van ruim 13 uur en dan door naar Vientiane 8 uur en dan vliegen naar Luang Prabang. We hebben besloten om ons zelf maar flink te verwennen en morgenochtend terug te vliegen naar Hanoi en aansluitend door te vliegen naar Luang Prabang in Laos. Dus kerst vieren wij daar. Ik verheug mij zeer op Laos, zeker op Luang Prabang. Iedereen geeft aan dat het een prachtig stadje is waar je zeker een week kan blijven, dat gaan we dan ook doen.

video's Nepal

Volgens mij moet iedereen nu de video's kunnen bekijken. Laat even weten of dat zo is anders verander ik het weer!